Heart Chat Bubble

Får man göra så

I måndags var jag på Arbetsförmedlingen och fick mig en rejäl tankeställare. Där satt vi ca 8 stycken i en grupp (första gången jag var där) och skulle redovisa hur många jobb vi hade sökt på en vecka, man ska söka minst 20 stycken. Vissa hade sökt mer än andra, vissa hade sökt mindre och vissa hade inte sökt något alls. Sen kom han till mig, och jag sa som det var att jag inte hade koll på något, eftersom det var första gången jag var där. Jag fick till svar "jaha då skickas du till Ystad nästa måndag" Jag fick en rejäl jävla chock, YSTAD?

Att åka till Ystad innebär att man åker dit 2-3 gånger i veckan och får en jobbcoach och sedan gör man samma sak som i Simrishamn, att man ska redovisa antal jobb man sökt. Och för att göra det rätt, så har jag redan haft en jobbcoach i Vimmerby, jag har mitt CV och mitt personliga brev, så varför ska jag görra samma sak en gång till som jag redan gjort?! Inte nog med det, så får man betala alla resor man gör dit själv, Arbetsförmedlingen betalar bara 96 KRONOR?!??!!! Det kostar ca 700 kronor att åka dit i månaden. Och från Arbetsförmedlingen varje månad får man 3000 kronor att röra sig på. Och på dom få ynka 3000 menar dom att man ska kunna ha egen bostad och kunna leva på den ynka summan. DET ÄR FAN INTE RÄTT!

Iaf så satt det en annan person i samma rum som mig som inte heller hade varit där innan, till henne sa han en helt annan sak än vad han sa till mig "du får söka jobb och kolla efter praktik plats" just i det ögonblicket reagerade jag ännu mer. Varför i helvete fick inte jag en chans att söka jobb eller hitta en praktik plats innan dom skickar iväg mig till Ystad?! För jag hittar mycket hellre en praktik plats i Simrishamn än att pendlar 2-3 gånger i veckan till Ystad.

Att pendla dessa dagar och slänga ut sina egna pengar på, det är inte något jag vill göra. Och det tror jag eller snarare vet att ingen annan heller skulle vilja göra. Så varför kan inte bara dessa som jobbar i Ystad som tjänar dubbelt dubbelt så mycket än oss ungdomar åka till Simrishamn ist? Eller ge oss ett busskort? 700 kronor extra eller vad som helst? NEJ! För att Arbetsförmedlingen tänker inte, dom vill ha allt serverat på ett silverfat så att dom själva slipper fara omrking hur som helst. Men oss ungdomar/människor, oss kan dom slänga hit eller dit som en jävla trasa!

Jag tycker att Arbetsförmedlingen är rent ut sagt så jävla dåliga på att hjälpa människor, jag tycker att detta som dom gör är helt jävla fel! Jag själv lider inte av detta egentligen då jag har en inkomst från min pappa också. Men jag regaerade bara på vad dom gjorde, för att dom säkert till 99% gör såhär mot många andra, som inte vågar säga ifrån. Det är det som gör mig så jävla förbannad, för jag kan tänka mig in i deras situation. Jag mår rent ut sagt så jävla dåligt av att ens bara tänka på hur dessa människor känner som bara har 3000 kronor att leva på varje månad, DET ÄR FAN INTE RÄTT ATT BEHANDLA MÄNNISKOR SÅ, NÄR SKA NÅGON FATTA DET?! Tycker att dessa människor som skickar iväg folk hit och dit själva borde bli behandlade som dom behandlar folk som dom gör. Dom själva kan få testa på hur det känns att leva som en ungdom idag och ha 3000 ynka kronor att leva på. DÅ KANSKE DOM SKULLE FÖRSTÅ OSS UNGOMAR BÄTTRE!!!

Men jag sa ifrån denna gången. Jag fick 2 veckor på mig att hitta ett jobb eller hitta en praktik plats, om inget sker inom 2 veckor, då får jag åka iväg till Ystad. Och jag tänker kämpa för att inte behöva åka till Ystad! 2 veckor är egentligen ingenting för att kunna hitta ett jobb eller en praktik plats. Men nu fick jag iaf min chans, och det var för att jag sa ifrån. Jag hoppas längst där inne att jag får ett jobb eller iaf hittar en praktik plats som senare kanske kan ge mig ett jobb så jag slipper att dras med arbetsförmedlingen, för det är inget man egentligen vill ha med att göra!



VÅGA STÅ PÅ DIG! TA INGEN SKIT! SÄTT NER FOTEN!

Kommentarer
Postat av: Madde

Som jag alltid sagt...håll dig borta från arbetsförmedlingen! Kämpa på och stå på dig! Hoppas att du hittar en praktikplats eller ett jobb snart. Önskar jag kunde hjälpa dig. Puss och kram

2011-10-12 @ 17:42:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback